CARGEAR - Gevind-undervogne - støddæmper - BILSTEIN H&R

TEST

Guider & Vejledninger

Oversigt Multilink bagaksel design

Multi-link affjedringsdesign anvendes typisk i uafhængige ophæng, og fungerer altid ved hjælp af flere tværgående bærearme, som vist på tegningen.
(her vist en bagaksel fra en Volkswagen)

Typisk har hver arm et kugleled/gummibøsning i hver ende. De reagerer på belastninger langs deres egen længde, men belastes ikke af bøjnings kræfter. Som oftest er der også en langgående bærearm.
Nogle multi-links er den såkaldte wishbone = dobbelt bærearm affjedring, som monteres med 2 bøsninger på chassis-siden, og på dette design bruges ikke langsgående bærearme.

Multilink affjedring er en dyr løsning, som giver større komfort og styrer hjulets bevægelser meget præcist, og sørger for at geometrien ikke ændrer sig under fjederbevægelsen.


Twist-beam bagaksel / compound-bagaksel
En twist-beam bagaksel er en semi-uafhængig bagaksel, som består af langsgående bærearme som er fast forbundet med en vridbar bjælke eller rør, som er lejret til karrosseriet.
Twist-beam bagakslen er således een enhed som er fastgjort til karrosseriet, og fungerer også som krængningsstabisator.
Selve affjedringen sker normalt med skruefjedre på bærearmene.
Twist-beam akslen er billig at fremstille, robust i drift og tilbyder fornuftige køreegenskaber.